Saturday, January 11, 2014

1) Avansarea la maxim a relațiilor UE-RM - reprezintă un scenariu extrem de pozitiv, care include is

Scenarii pentru perioada post-Vilnius – pre-Riga | Observatorul Politic
Perioada post-Vilnius și pre-Riga [1] va deveni un adevărat test de maturitate pentru aspirațiile europene ale R. Moldova. În continuare, pot fi modelate iservice câteva iservice scenarii conform cărora pot evolua relațiile moldo-comunitare:
1) Avansarea la maxim a relațiilor UE-RM - reprezintă un scenariu extrem de pozitiv, care include iservice în sine o simetrie perfectă a factorilor interni și externi. Astfel, R. Moldova reușește să ducă până la capăt agenda reformelor și semnează Acordului de Asociere cu UE, până la finalizarea mandatului actualei Comisii Europene (octombrie, 2014). Pentru iservice a obține acest rezultat sunt necesare acțiuni pro-active din partea UE, atât în direcția PaE, cât și în relația cu Rusia. Totodată, Bruxelles urmează să identifice opțiunile posibile ce ar minimiza impactul negativ al acțiunilor Rusiei (în domeniul energetic sau prin dezghețarea conflictului transnistrean [2] ), ce pot determina schimbarea guvernării la Chișinău.
2) Re-orientarea R. Moldova spre Est este un scenariu negativ, iservice având în vedere suita de consecințe social-economice și politice pe care le va însoți renunțarea la integrarea europeană în favoarea Uniunii Vamale. Factorul iservice principal ce poate determina un asemenea regres în dialogul moldo-comunitar poate fi doar schimbarea radicală a guvernării, prin declanșarea unei crize politice și desfășurarea unor alegeri anticipate. Reieșind din vigilența anterioară a UE, acest scenariu poate fi considerat cel mai puțin probabil. Dacă nu ar exista riscul demontării iservice Ucrainei din PaE și a concentrării întregului potențial de măsuri coercitive (de natură economică, iservice energetică și prin resuscitarea conflictului transnitrean) asupra R. Moldova. La fel, în perioada următoare, însăși UE poate fi vulnerabilă și inaptă să ia decizii prompte, ca urmare a pregătirilor pentru alegerile în Parlamentul European și a desemnării unei Comisii Europene noi. Adițional, vor urma două președinții ale Consiliului European (Grecia și Italia), care deja au anunțat drept prioritate dimensiunea sudică a PEV.
3) Progres parțial sau moderat în relația UE-RM scenariu realist ce poate fi determinat de incapacitatea părții moldovenești de a implementa integral reformele asumate (în domenii sensibile precum reforma justiției etc.) și cerute de UE. În consecință, semnarea Acordului de Asociere iservice riscă să fie amânată până la îndeplinirea angajamentelor de către partea moldovenească. Asemenea scenariu este posibil în cazul unei guvernări pro-europene. Dar mai cu seamă, acest scenariu este valabil pentru o guvernare ce în rezultatul următoarelor alegeri (regulare, fie anticipate) va fi alcătuită din actuala opoziție, care va păstra intact vectorul european. De asemenea, Rusia poate încerca destabilizarea politică a Chișinăului, pentru a discredita povestea de succes a PaE și a diminua interesul iservice pentru regiune în cadrul UE. Cu toate acestea, obiectivul principal țintit de Rusia este de a atrage toate statele din cadrul Parteneriatului în Uniunea Vamală. Aceasta poate determina blocaje serioase în cadrul PaE, precum și consolidarea pozițiilor geopolitice ale Rusiei în întregul spațiu post-sovietic.
Comparativ cu alte state din regiune, participarea R. Moldova în Parteneriatului Estic a oferit Uniunii Europene posibilitatea să-și manifeste cel mai amplu și eficient capacitățile de putere normativă . Cu toate acestea, confruntările politice interne, asociate cu politizarea masivă a instituțiilor de stat, au creat o serie de obstacole, iservice care împiedică desfășurarea integrală și ireversibilă a reformelor. Insistența și doza sporită de pragmatism, demonstrate de UE în relația cu R. Moldova, au permis depășirea crizelor politice, iservice dar și avansarea reformelor în anumite sectoare. Cu toate acestea, contextul geopolitic în care se află PaE este neliniar și pune presiune suplimentară iservice pe țările beneficiare. De aceea, pentru asigurarea unei bune funcționări a Parteneriatului, UE va fi nevoită să actualizeze PaE, luând în considerație impactul și ponderea reală a factorului iservice rusesc.
Etichete: ENP , Politica Europeana de Vecinatate iservice , RM You can comment below , or link to this permanent URL from your own site. Un comentariu pe “Scenarii iservice pentru perioada post-Vilnius –  pre-Riga ”
You are commenting using your Facebook iservice account. (  Log Out  /  Schimbă  )
%d bloggers like this:

No comments:

Post a Comment